tekst hier

Gamemakers verenigen zich tegen uitbuiting

 

Meer dan achthonderd medewerkers van gamestudio’s wereldwijd hebben zich na de laatste Game Developers Conference in maart in San Francisco aangesloten bij Game Workers Unite, een vakbond in oprichting.

De gamesector staat bekend om de vele arbeidsmisstanden, waarbij onbetaald overwerk het meest voorkomt. Gamemakers werken soms 80 tot 100 uur per week en dat kan weken of soms maanden voortduren. ‘Crunch’ zoals structureel overwerk wordt genoemd is een wijdverbreid fenomeen in de industrie.

‘Ik heb verhalen gehoord van mensen die bevallingen hebben gemist en partners hebben verloren vanwege de druk’, vertelde Rami Ismail, medeoprichter van het Nederlandse gamebedrijf Vlambeer aan NRC. ‘Weinig ontwikkelaars halen de veertig, tegen die tijd zijn ze opgebrand door zaken als crunch.’

Nationale afdelingen

Een vakbond zou verandering moeten brengen in de situatie. In Frankrijk en Engeland zijn al nationale afdelingen van Game Workers Unite (GWU) opgericht. Volgens NRC is in de Benelux een tiental mensen betrokken bij GWU.

Het overwerk is niet altijd opgelegd door de werkgevers, stelt Gameplay Programmer bij Abbey Games (‘Renowned Explorers’; ‘Reus’) Rutger Harder in de krant. ‘Eigenlijk doet iedereen dit werk omdat ze heel graag games willen maken. Dat maakt ze erg gevoelig voor overwerk.’ Abbey Games probeert de werknemers daartegen te beschermen. Toch denkt Harder dat een vakbond kan helpen om de arbeidsomstandigheden en –voorwaarden in de industrie te verbeteren.